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Mercredi 31 octobre 2018
 
Vitrine de la boutique à couronnes - Novembre 2018

Créez votre propre féerie d’hiver, profitez encore plus de votre adhésion ESO Plus et parcourez Tourbevase sur un terrible Ours castor ! Découvrez tous ces incroyables (et festifs) objets de collection, meubles et styles qui arriveront dans la Boutique à Couronnes en novembre !

N’oubliez pas qu’en plus de ces nouveaux objets, vous pouvez toujours voir ce que la Boutique à Couronnes propose sur sa page dédiée, et vous pouvez acheter des Couronnes sur notre page d’achat de Couronnes.

Promotions ESO Plus

Si vous êtes adhérent à ESO Plus, à partir du 13 novembre, vous aurez accès à des objets et promotions exclusifs.

Objet gratuit exclusif

    Statuette de Molag Bal


Une statuette à étagère du prince Daedra Molag Bal, seigneur de la brutalité.

La statuette de Molag Bal sera disponible dans la Boutique à Couronnes comme exclusivité ESO Plus. Elle sera GRATUITE pour les adhérents ESO Plus sur toutes les plateformes du 13 novembre au 6 décembre à 16 heures.

Offres exclusives

    Araignée dwemer en ébonite

Bien que les araignées mécaniques soient généralement construites en métal dwemer, pour des raisons inconnues, certaines variantes furent fabriquées en un alliage d’ébonite plus sombre. Lorsqu’elles sont en état de marche, ces raretés sont très prisées des collectionneurs.

La monture araignée dwemer en ébonite sera proposée pour la première fois dans la Boutique à Couronnes en novembre dans le cadre d’une promotion exclusive ESO Plus, puis proposée à tous les joueurs en décembre. Elle sera accessible aux adhérents ESO Plus sur toutes les plateformes, et en réduction, du 13 au 19 novembre à 16 heures.

Lot noble du Nibenais

Ce Lot comprend à la fois la robe à châle de noble nibenais et la couronne de laurier nibenaise. La robe conçue par Diocletia de Skingrad sert à la fois de tenue d’extérieur et de robe de soirée élégante, tandis que le diadème est parfait pour toiser les mortels inférieurs !

Le Lot noble du Nibenais sera d’abord proposé dans la Boutique à Couronnes en novembre dans le cadre d’une promotion exclusive ESO Plus, puis à tous les joueurs en janvier. Il sera accessible aux adhérents ESO Plus sur toutes les plateformes, à prix réduit, du 29 novembre au 3 décembre à 16 heures.

Réductions exclusives

-30 % sur les Caisses à Couronnes d’Hallowjack – Lot de 15

Le Lot de 15 Caisses à Couronnes d’Hallowjack sera à -30 % pour tous les adhérents ESO Plus dans le cadre de nos offres du Black Fredas, disponible dans la Boutique à Couronnes comme promotion exclusive ESO Plus. Les adhérents pourront profiter de cette offre du 21 au 27 novembre à 16 heures.

Guettez d’autres détails sur les offres du Black Fredas de cette année, un peu plus tard dans le mois !

Déguisements

Chapeaux

Lot de chapeaux plats de deuil

Ce Lot comprend trois chapeaux plats : le chapeau de deuil sobre, le chapeau de deuil de luxe et le chapeau de deuil à aigrette. Il est important d’honorer des défunts pendant les jours du Souvenir, mais on peut malgré tout garder une apparence fraîche et élégante !

Le Lot de chapeaux plats de deuil sera disponible dans la Boutique à Couronnes pour toutes les plateformes, du 1er au 5 novembre à 16 heures.

Lot de tatouages faciaux crânes

Ce Lot de marquages faciaux comprend les tatouages faciaux verdoyant, floral et crâne inquiet, pour ceux qui veulent rendre hommage aux morts lors de cette journée de souvenir… ou ceux qui veulent être intimidants.

Le Lot de tatouages faciaux crânes sera disponible dans la Boutique à Couronnes, du 1er au 5 novembre à 16 heures.

Vêtement de sage orque

« Vous qui êtes la plus sage de votre clan, ou l’épouse chasseresse pendant les cérémonies, vous devez projeter à la fois grâce et autorité, explique le tailleur Borzighu l’Ordonné. Comptez sur mon vêtement brodé d’or pour vous l’apporter, et bien plus ! »

Le Vêtement de sage orque sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes, du 8 au 12 novembre à 16 heures.

Artisanat

Motifs artisanaux

Lot d’armes du roi troll

Ceci comprend un ensemble des styles artisanaux d’armes pour le roi troll, assorti aux récompenses des Indomptables.






Le Lot d’armes du roi troll sera disponible pour toutes les plateformes du 28 novembre au 19 décembre à 16 heures. Pendant la même période, la page de style du masque du roi troll pourra tomber sur le dernier boss du Creuset béni Vétéran, et la page de style de ses épaulettes pourra être présente dans le coffre indomptable de Glirion Barbe-Rousse. Lisez cet article pour plus de détails sur les styles de tenue de monstre.

Maisons

Foyer boule à neige enchantée

Pour faire grand, faisons petit : cette maison miniature dans une boule à neige est petite à l’extérieur, mais vaste à l’intérieur, prouvant qu’un intérieur miniaturisé est une belle affaire ! Et pour rendre l’intérieur plus confortable, l’extérieur est perpétuellement baigné dans une douce chute de neige. Magique !

Le foyer boule à neige enchantée sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes, du 29 novembre au 2 janvier à 16 heures.

Mobilier

Lot de mobilier : expédition en Basse-Tourbe

Le cœur étrange de Tourbevase cache ruines oubliées, plantes étranges, créatures bizarres et périls en tous genres. Parvenir à rentrer d’une telle expédition sera forcément bénéfique pour les recherches des érudits… et la galerie de trophée d’un aventurier courageux.

Le Lot de mobilier d’expédition en Basse-Tourbe sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes du 8 au 19 novembre à 16 heures.

Lot de mobilier : domaine du Dieu mécanique

Une large sélection de mobilier du simulacre de Tamriel construit par Sotha Sil, la Cité mécanique, comme une Sphère de fabrication inactive, un Grand Mnémographe et un illuminateur mécanique, capsule alimentée !

Le Lot de mobilier du domaine du Dieu mécanique sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes du 15 au 26 novembre à 16 heures.

Lot de mobilier : Festival de la Nouvelle vie

Accueillez vos amis avec ces décorations essentielles de la Nouvelle vie, avec sculptures sur glace, Louches d’abondance pour les plus jeunes, un âtre pour faire rôtir les spécialités du festival, et même trois mortels de neige !

Le Lot de mobilier du Festival de la Nouvelle vie sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes du 29 novembre au 2 janvier à 16 heures.

Montures

Ours castor

Les ours castors du sud des Bois noirs avaient presque disparu lorsqu’ils ont été sauvés par l’intervention improbable d’un noble impérial. Le vicomte Glorion de Leyawiin sauva l’espèce pour en faire des montures.

L’ours castor de monte sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes du 1er au 5 novembre à 16 heures.

Familiers

Jeune griffon à plumes pâles

Moins courant que la variété ordinaire, le griffon à plumes pâle ne se trouve que sur les falaises côtières de la Tour du crépuscule, au sud-est du Couchant. Ces jeunes griffons font des familiers agréables, qui suivront leur maître même face au danger.

Le jeune griffon à plumes pâles sera disponible dans la Boutique à Couronnes sur toutes les plateformes du 8 au 12 novembre à 16 heures.

Les fêtes approchent, et que vous vouliez donner un air festif à votre foyer ou préparer votre tenue de gala, vous trouverez forcément votre bonheur dans la Boutique à Couronnes en novembre !

 
 


Mardi 30 octobre 2018
 
Améliorez votre foyer avec la Mise à Jour 20

La Mise à jour 20 apporte deux améliorations de qualité de vie importantes pour les décorateurs d’intérieur de Tamriel. Voici comment mieux organiser votre mobilier.

De nouveaux outils

Avec la Mise à Jour 20, nous introduisons deux nouveaux outils pour les décorateurs d’intérieur : un bouton Annuler et la possibilité de lier plusieurs objets, et de les déplacer tous en même temps.

Annuler et Recommencer

Cette nouvelle fonction Annuler et Recommencer vous permet d’annuler instantanément un changement que vous avez apporté en meublant votre demeure. Cela vous permet de revenir jusqu’à 200 étapes en arrière, ce qui vous permettra certainement d’annuler l’essentiel des changements que vous aurez apporté lors de cette session. La fonction annuler renverra même les mobiliers directement dans votre inventaire.

« Souvent, quand j’entre dans une nouvelle maison (surtout si c’est la version meublée), je la trouve très bien, et je n’ai pas envie de la modifier, explique Cullen Lee, l’un des concepteurs système d’ESO. Mais maintenant, si je n’aime pas mon nouveau placement, je pourrai l’annuler. »

Lier les objets

Avec la nouvelle fonction de lien, vous pourrez grouper des objets pour pouvoir déplacer toute une scène à la fois. Auparavant, pour déplacer une scène, il fallait déplacer chaque objet individuel, tour à tour. À présent, vous pourrez choisir un « parent » et lui attacher jusqu’à 50 objets « enfants », et les déplacer tous d’un seul coup. Vous pouvez même choisir ces « enfants » et leur lier d’autres objets, pour former des sous-groupes et faciliter vos changements.

Lorsque vous passerez le curseur sur un objet, vous pourrez sélectionner l’option Lier pour choisir quels objets associer. Lorsque vous déplacerez ce premier objet, tout le reste l’accompagner. Mais vous pourrez bien sûr déplacer ces objets « enfants » sans perturber le reste de la scène.

« Le but était de permettre aux joueurs d’ajuster leurs créations sans devoir déplacer chaque meuble individuellement, explique Cullen. Par exemple, avec une table de jeu, vous pouvez avoir jusqu’à une trentaine d’objets qui composent la scène. Les déplacer un par un ne serait pas amusant, et rien ne garantit que tout sera à la bonne place. Maintenant, vous pouvez déplacer toute la scène de manière précise et rapide ! »

Enfin, en travaillant sur votre maison, vous trouverez une liste de toutes vos actions récentes dans une liste « Historique », pour vous y retrouver plus facilement dans vos changements et ajouts.

 
 


Jeudi 25 octobre 2018
 
L'Archive du maître du savoir - QR sur Tourbevase

Lawrence Schick, Maître du Savoir en chef d’ESO, a pris contact par transmetteur onirique avec son beeko Jee-Lar, un émigrant argonien de Tourbevase. Ce dernier a généreusement accepté de répondre au mieux à certaines de vos questions.

Salutations, peaux-sèches et cousin argoniens, Jee-Lar salue cette danse des questions ! Je vis pour étudier de nombreux sujets et me rappeler ce que j’ai appris, aussi espéré-je pouvoir répondre à vos nombreuses questions, vous pouvez me croire !

Le terme « Saxhleel » (que les Argoniens utilisent pour se décrire) s’applique-t-il également aux Nagas ? - Legoless

Oh que oui ! « Saxhleel » dans notre langue, le jel, désigne tous les peuples que les peaux-sèches, comme vous, qualifiez d’Argoniens. Les autres mortels de Tamriel restent parfois interdits devant la variété de nos formes physiques, mais telle est la volonté de l’Hist, et il ne peut donc en aller autrement. Tous les hommes-lézards humanoïdes existent grâce au gloor, à la fois volonté, besoin et désir de l’Hist d’engendrer multiples inévitabilités. Bon-bon ? « L’Hist gloor, les Saxhleel deviennent. » C’est évident !

Pourquoi Tourbevase abrite-t-il des créatures si semblables aux espèces indigènes de Morrowind ? – Zebendal

Bonne question, mais prise la queue devant ! Corrigeons-la : Pourquoi tant de bêtes de Morrowind sont-elles de toute évidence parentes des créatures du marais noir ? La réponse sort du cadre de l’histoire connue, mais envisagez ces faits connus et tirez-en votre propre conclusion. Un : de nombreuses régions de Morrowind, m’a-t-on dit, sont humides de climat, et chaudes à cause de l’activité volcanique, ce qui crée un environnement moite qui n’est pas sans rappeler nos propres marais ! Deux : depuis des millénaires, les Elfes noirs pillent nos frontières pour se fournir en main-d’œuvre, et en profitent pour remporter tout ce qui serait mobile et potentiellement précieux, dont le bétail et les animaux. L’image commence-t-elle à se dessiner malgré la brume de l’oubli ?

La vice-chanoinesse Heita-Meen a mentionné que Tourbevase faisait partie du Pacte de Cœurébène, avec Fangeombre et le Marais épineux. Dans ce cas, pourquoi cette petite région du sud du marais noir tout au sud appartient-elle au Pacte, alors que l’essentiel de la région n’en fait pas partie ? - Saleel

Je ne puis répondre pour la vice-chanoinesse, mais je pense que ses paroles tenaient plus de l’espoir que du fait historique, car bien que certains émissaires du Pacte œuvrent à Tourbevase pour ajouter notre région à leur confédération, la zone reste pour l’heure autonome, vous pouvez me croire ! D’ailleurs, Tourbevase ne possède aucune autorité centrale qui pourrait signer le Pacte…

Y a-t-il eu une période de l’histoire où les Argoniens sont devenus plus unifiés qu’au cours de la Deuxième Ère (puisqu’ils sont membres du Pacte de Cœurébène) ? - Jeancey

Ah, une question à tiroir ! Bien que le tiroir ne soit pas tant une question qu’une déclaration légèrement erronée, aussi vais-je commencer par là. Le Marais noir est une région occupée par de nombreuses tribus, pour la plupart autonomes, et les tribus qui ont rejoint le Pacte, généralement celles de la région nord, restent minoritaires (je crois ; personne n’en tient le compte exact, vous savez.)

Quant à savoir quand nous autres Argoniens, au fil de notre Hist-oire, avons pu être plus unifiés qu’aujourd’hui, la réponse est « jamais », car nous n’avons pour ainsi dire aucune histoire. Cela dit, on retrouve encore des récits et des légendes sur des époques mythiques où les tribus se sont unies pour repousser les invasions et les menaces. Certaines pourraient être vraies !


Les ruines de Tourbevase cachent de nombreux secrets

On m’a dit que vous êtes très savant sur la région de Tourbevase, dans le Marais noir, aussi j’aimerais savoir où sont les Lilmothiit ! Ou au moins, s’ils restent quoi que ce soit de l’époque où ils vivaient dans la région ? - Ta’asi

Ah, la réponse à votre question est bien triste ! Nos voisins vulpins, les Lilmothiit, déclinent depuis de nombreuses générations, et les clans les plus proches se sont retirés des côtes pour se rassembler près de la ville de la Rose noire, au nord de Tourbevase. Hélas, la Peste Knahataine, si terrible pour les peaux-sèches, frappa les Renards avec une létalité presque absolue. Aucun de mes interlocuteurs à Tourbevase n’a vu de Lilmothiit depuis bien des courants.

J’entre à peine dans l’âge adulte, et j’ai récemment entrepris un voyage dans le territoire de mon peuple, le marais noir. On me traite de « Lukiul. » Je n’ai jamais goûté la sève de l’Hist, et si j’en ai à présent l’occasion, je suis terrifié de me retrouver sous le contrôle d’une force que je ne comprends pas, et de l’effet que cela aura sur ma vie après la mort. On me dit que je n’aurai pas d’âme tant que je n’aurai pas rejoint l’Hist. Est-ce vrai ? Quand je rejoindrai l’Hist, que m’arrivera-t-il ? Perdrai-je mon individualité ? – Échos-des-Étoiles

En tant que Lukiul occasionnel moi-même, mes écailles s’humectent de pouvoir vous rassurer ! Je suis né dans la tribu que les peaux-sèches appellent Vive-Gorges en raison de notre cou coloré, et j’ai communié avec l’Hist depuis mon éclosion. Même lorsque j’ai ressenti l’appel de l’errance, qui m’empêchait de garder un contact quotidien avec l’Hist, je ne ressentais aucune peur, car je savais qu’il m’accueillerait toujours à mon retour. Et ce fut le cas ! Mon cou pâlit lorsque je passe trop de temps en Cyrodiil, mais retrouve toutes ses couleurs lorsque je regagne Tourbevase.

Mais revenons à votre situation : comme tous les Argoniens, vous descendez d’une tribu spécifique, même si vous êtes né loin de son territoire et de son Hist. Apprenez à quelle tribu appartenaient vos aïeux, rendez-vous sur leur domaine, et vous serez accueillis « chez vous » comme si vous n’aviez jamais vécu ailleurs. À moins bien sûr que vos parents ne proviennent d’une des tribus qui détestent les Lukiuls et les tuent à vue. Mais elles sont rares, alors pourquoi s’inquiéter ? Ce n’est pas bon pour les crêtes.

Si j’ai bien compris, l’impermanence est un concept omniprésent dans la culture et le mode de vie argoniens. Comment un membre de cette culture peut-il devenir historien, c’est-à-dire garant de la préservation des reliques, chargé d’extraire les connaissances du passé et de donner une forme de permanence à la mémoire collective ? À moins que vous ne considériez votre tâche autrement ? Comment considérez-vous le mot « Historien » lui-même. Êtes-vous un Histor-ien ou un Hist-orien ? – Oilbhreis Écoute-Vent

Ha ha ha ! Jee-Lar trouve votre jeu de mot tamriélique amusant, bien qu’il soit intraduisible en jet, car notre langue ne possède pas les concepts nécessaires pour votre commentaire spirituel ! Mais la première partie de votre question est aussi grave qu’un essaim de mouches à viande, aussi la traiterai-je sérieusement. L’impermanence est effectivement omniprésente dans la culture argonienne, vous pouvez me croire ! Si omniprésente que même cette impermanence n’a pas de permanence, et le marais noir connaît parfois des phases où certains Saxhleels décident de construire en pierre, ou de déclarer des dogmes inflexibles. Cela arrive ! Comme il arrive que je suis un Argonien capable de détecter les jeux de cause et d’effets, et que je brûle de les rassembler sur une chronologie, comme mon oncle Nomeesh ressent le besoin d’enfiler des perles colorées sur des fibres tressées pour en faire des besaces en mosaïque. Bon-bon ?

Mille mercis à notre maître du savoir en chef Lawrence Schick, et bien sûr à l’estimable historien Jee-Lar pour avoir répondu aux questions de la communauté d’ESO sur Murkmire. Si vous n’avez pas vu votre question dans cet article, pas d’inquiétude : la 2e partie de cet entretien paraîtra dans les semaines à venir !

Le Pack de jeu téléchargeable Murkmire est à présent déployé sur PC/Mac et arrivera le 6 novembre sur PlayStation®4 et Xbox One.

 
 


Mercredi 24 octobre 2018
 
Cyrodiil tombe en morceaux avec le patch du jeu de base de la Mise à Jour 20

Découvrez les changements et les récompenses qui vous attendent dans la Guerre des Alliances avec le patch du jeu de base gratuit de la Mise à Jour 20.

Cyrodiil en ruines

Cyrodiil a toujours été le centre d’un conflit sanglant au cours de la Deuxième Ère, mais avec la Mise à Jour 20, la Guerre des Trois étendards prend un nouveau tournant. Auparavant, vous pouviez utiliser les armes de siège pour détruire les murailles des forteresses (et autres éléments clés), mais vous pourrez à présent tourner les catapultes, balistes et trébuchets contre les ponts et péages de la région !

« Avec les ponts destructibles, nous voulions donner aux joueurs le contrôle sur un élément qui leur échappait jusqu’alors, explique Brian Wheeler, directeur du JcJ d’ESO. Et pouvoir isoler physiquement de grandes zones est une manœuvre qu’on nous demande depuis le lancement. »

Cette nouvelle capacité de destruction ouvre toutes sortes d’options tactiques à ceux qui guerroient en Cyrodiil. Préférerez-vous détruire un pont ou un péage pour ralentir la progression des ennemis ? Ou les défendre pour que votre train d’intendance reste intact ?


Le pont d’Alessia, c’est fini !

Il est possible de réparer les ponts et les péages si vous avez les matériaux nécessaires, mais vous trouverez aussi des sentiers super-secrets dans toute la région pour vous fournir un accès alternatif aux territoires ennemis.

Cette Mise à Jour comprend aussi trois nouveaux avant-postes : Allonge hivernale, l’avant-poste d’Harlun et l’avant-poste de Carmala, autant de nouvelles bases d’où lancer vos assauts.

« Dans la Mise à Jour 20, nous voulions donner à chacun des trois territoires une ambiance différente. Avant cette Mise à Jour, ils étaient de disposition plus ou moins identique, et une grande partie de ce changement revenait à dynamiser Cyrodiil, en donnant à chaque territoire davantage de variété dans son Gameplay. »

Provoquez vos ennemis avec un nouvel Emote

Les vétérans de la Guerre des alliances sont déjà nombreux à avoir gagné les éléments de déguisement de Gladiateur JcJ, ce qui leur donne une apparence tout à fait unique sur le Champ de bataille. La Mise à Jour 20 vous propose à présent d’inspirer la terreur à vos adversaires avec la Provocation de gladiateur. En activant cet emote, vous défierez votre adversaire avec l’arme que vous avez à la main, pour leur rappeler qu’ils ne sont qu’en sursis !


Vas-y, viens.

Pour acquérir cet emote de Gladiateur, vous devrez gagner 30 preuves de gladiateur et les apporter au marchand Chercheur de guerre. Autant de raisons de retourner effectuer vos quêtes quotidiennes de conquête.

Enfin, la Mise à Jour 20 comprend aussi une Mise à Jour des ensembles d’objets que vous avez reçus dans vos Récompenses des dignes. Ces sacs contiendront à présent six nouveaux ensembles, dont celui d’Acrobate du Champ de bataille, un ensemble moyen qui réduit le coût de toutes vos compétences de 6 %.

Cyrodiil s’effondre

Une fois de plus, la guerre des alliances change de visage. Préparez vos machines de guerre, poussez votre cri de guerre et remodelez le Champ de bataille avec les ajouts JcJ de la Mise à Jour 20. Êtes-vous prêts à abattre les fortifications de vos ennemis ? Dites-le-nous sur Twitter @TESOnline_FR et Facebook.

La Mise à Jour 20 arrive en tandem avec le Pack de jeu téléchargeable Murkmire en tant que patch gratuit du jeu de base. Elle est d’ores et déjà déployée sur PC/Mac et arrivera le 6 novembre sur PlayStation® 4 et Xbox One.

 
 


Lundi 22 octobre 2018
 
PC/Mac Patch Notes v4.2.5

Welcome to The Elder Scrolls Online v4.2.5 and the Murkmire DLC Game Pack! In addition to a new zone and quests to enjoy, you’ll also come across two new world bosses and two delves, plus a new 4-player leaderboard Arena: Blackrose Prison. We’ve also added 12 new item sets obtainable from Murkmire content, new Motifs, 75 new craftable furnishings, 50 new achievements, and many fun collectibles.

The base game update brings changes to Cyrodiil with destructible Bridges and Milegates, in addition to a refresh of Rewards for the Worthy item sets and an exclusive, new PvP collectible item. We’ve also introduced some improvements to the Housing Editor with Undo/Redo options and furniture grouping. And we know everyone’s excited to see you can now re-order your characters on the Character Select menu!

This latest update is approximately 3.2GB. Enjoy, and stay moist.

New Features / Updates / Big Changes

    Murkmire DLC Game Pack

      New Zone - Murkmire
      Blackrose Prison
      New Item Sets
      New Cosmetic and Collectible Rewards
      Scuttlebloom and Trap Plants
      New Furnishing Plans
      New Achievements

    Base Game

      Cyrodiil Destructible Bridges and Milegates
      Rewards for the Worthy Refresh
      New PvP Collectible
      Character Re-Ordering
      Housing and Editor Improvements
      Champion Point Increase
      Mac Min Spec

Known Issues

    Alliance War & PvP
    Miscellaneous

Fixes & Improvements

    DLC Game Packs & Chapters

      Clockwork City
      Dark Brotherhood
      Horns of the Reach
      Morrowind
      Orsinium
      Summerset
      Thieves Guild
      Wolfhunter

    Combat & Gameplay

      Combat & Abilities
      Itemization & Item Sets

    Base Game

      Alliance War & PvP
      Art & Animation
      Combat & Gameplay
      Crafting & Economy
      Crown Store & Crown Crates
      Dungeons & Group Content
      Exploration & Itemization
      Housing
      Miscellaneous
      Quests & Zones
      UI

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Murkmire DLC Game Pack

New Zone - Murkmire

On the southernmost tip of Tamriel, far beyond the boundaries that separate the known from the uncharted, lies a lush coastal marsh—a region as beautiful as it is bizarre. Only the bravest travelers make the journey to Murkmire, and those that survive are forever changed.

The mud-caked streets and alleyways of Lilmoth overflow with fresh-faced adventurers, intent on earning both fame and fortune in Tamriel’s most perilous wilds. Many who enter the deep murk never return. But those that do recount stories of both beauty and horror--tales of savage beasts, vibrant flora, ancient ruins, and proud Argonian tribes. Mysteries lurk in every dank corner of Murkmire. Do you have the strength and cunning to uncover them all?

    To visit Murkmire, navigate to the DLC tab of the Collections menu and accept the "Sunken Treasure" quest from the Murkmire DLC section. This will unlock the Lilmoth Wayshrine and lead you to Murkmire.

Blackrose Prison

When Imperial Potentate Versidue-Shaie wanted a distant dungeon to house the most feared criminal and political prisoners of the Second Empire, he ordered a penal institution built on the coast of Black Marsh; it was named Blackrose Prison after the ancient city a day's march to the north. Now, you can enter the dreaded Blackrose Prison, and face waves of brutal enemies in an ever-escalating battle for treasure and glory.

    Blackrose Prison is a 4-player Arena located in Murkmire.
    The Arena includes a normal and challenging Veteran version.
    There are all-new, skill augmenting “Blackrose” weapons in the same fashion as Master, Maelstrom and Asylum weapons. The full list can be found below.
    Unique Achievement awards are available for completing this Arena, including:

      A unique player skin
      Several titles
      Unique housing items

    The Veteran version of Blackrose Prison will qualify players completing it for the Leaderboards.

New Item Sets

There are 12 new Item Sets available from a variety of sources from Murkmire. This includes 3 Item Sets available as drops throughout Murkmire, 3 Item Sets available at crafting stations in Murkmire, and 6 Item Sets available from Blackrose Prison.

    Murkmire Dropped Sets

      Bright-Throat’s Boast (Light)

        2: Max Magicka
        3: Max Magicka
        4: Magicka Recovery
        5: While you have a drink buff active, your Max Magicka is increased by 2000 and Magicka Recovery 150.

      Dead-Water’s Guile (Medium)

        2: Weapon Damage
        3: Max Health
        4: Max Stamina
        5: When an enemy dies within 2 seconds of being damaged by you, you gain 5 Ultimate.

      Champion of the Hist (Heavy)

        2: Weapon Damage
        3: Max Stamina
        4: Max Stamina
        5: Gain Minor Heroism at all times while you are in combat, generating 1 Ultimate every 1.5 seconds.

    Murkmire Crafted Sets

      Grave-Stake Collector

        2: Max Magicka
        3: Max Stamina
        4: Max Health
        5: Enemies you’ve damaged have a 10% chance to drop a grave-stake for 6 seconds after they’ve died. Touching the grave-stake restores 6500 Stamina and Magicka. Only one grave-stake can appear at a time.

      Naga Shaman

        2: Healing Taken
        3: Healing Done
        4: Max Magicka
        5: When you cast a damage shield ability, you gain Minor Mending and Minor Vitality for 6 seconds, increasing your healing done and healing received by 8%. This effect can occur once every 6 seconds.

      Might of the Lost Legion

        2: Max Stamina
        3: Max Magicka
        4: Weapon Damage
        4: Spell Damage
        5: After successfully blocking, gain 3 uses of Empower, increasing the damage of your next 3 Light Attacks by 40%.

    Blackrose Prison

      Radial Uppercut

        2: Uppercut deals 100% of its damage to the closest enemy.

      Perfect Radial Uppercut

        2: Physical Penetration
        2: Uppercut deals 100% of its damage to the closest enemy.

      Gallant Charge

        2: Reduces the cost of Shield Charge by 25% and reduces the cost of your next non-Shield Charge One Hand and Shield ability by 100%.

      Perfect Gallant Charge

        2: Physical Resistance
        2: Spell Resistance
        2: Reduces the cost of Shield Charge by 25% and reduces the cost of your next non-Shield Charge One Hand and Shield ability by 100%.

      Spectral Cloak

        2: Blade Cloak grants you Major Protection for 3 seconds, reducing your damage taken by 30%.

      Perfect Spectral Cloak

        2: Stamina Recovery
        2: Blade Cloak grants you Major Protection for 3 seconds, reducing your damage taken by 30%.

      Virulent Shot

        2: Scatter Shot applies poison damage after a delay that deals 50% of your initial attack every 2 seconds for 4 seconds. The duration increases if you are further away from your target to a maximum of 12 seconds.

      Perfect Virulent Shot

        2: Weapon Critical
        2: Scatter Shot applies poison damage after a delay that deals 50% of your initial attack every 2 seconds for 4 seconds. The duration increases if you are further away from your target to a maximum of 12 seconds.

      Wild Impulse

        2: Reduce the cost of Impulse by 10%. Impulse places lingering elemental damage on your targets, dealing 3333 Flame, 3333 Shock, and 3333 Ice Damage over 8 seconds.

      Perfect Wild Impulse

        2: Spell Penetration
        2: Reduce the cost of Impulse by 10%. Impulse places lingering elemental damage on your targets, dealing 3333 Flame, 3333 Shock, and 3333 Ice Damage over 8 seconds.

      Mender’s Ward

        2: Steadfast Ward applies Major Vitality to your target for 3 seconds, increasing the healing taken on your target by 30%.

      Perfect Mender’s Ward

        2: Magicka Recovery
        2: Steadfast Ward applies Major Vitality to your target for 3 seconds, increasing the healing taken on your target by 30%.

New Cosmetic and Collectible Rewards

We’ve added a host of new collectibles and rewards by completing various types of Murkmire content:

    Dream Amulet of Argon Memento: Acquired by completing the "Hero of Murkmire" achievement in the Murkmire DLC game pack.
    Replica of the Xinchei-Konu: Awarded for bringing all twelve tablets of the Xinchei-Konu to Jekka-Wass Vozei at the Xinchei-Konu Monument northeast of Lilmoth.
    Verdigris Haj Mota Pet: Acquired by traveling to Lilmoth in Murkmire DLC game pack for the first time.
    Marshmist Palescale Skin: Acquired by completing the "God of the Gauntlet" achievement in Blackrose Prison.
    Dead-Water Motif: Acquired from completing daily quests in Murkmire.
    Elder Argonian Motif: Acquired by completing daily quests in Murkmire after a certain date.
    Drakeeh the Unchained: A trophy awarded for completing Blackrose Prison.
    Drakeeh the Unchained: A bust awarded for completing Veteran Blackrose Prison.
    For completing the Blackrose Prison Vanquisher achievement (completing the Blackrose Prison Arena on any difficulty), you can earn the new Apricot Outrage dye.

Scuttlebloom and Trap Plants

Murkmire is a zone truly hungry for adventurers (and they don't even have to be human)! What are these strange Scuttlebloom and Trap Plants?

    Certain native plants throughout Murkmire have aggressive behavior ranging from slashing leaves to poison gas. Sneaking up on these plants will let you disable them and pass them unharmed.
    Be on the lookout for the elusive (and tiny) Scuttlebloom! Sneaking up on this little guy rewards you with a temporary boost to your run speed, as well as honey, alchemic grease, or very rarely, a docile Scuttlebloom of your very own to place in your home. Be careful though - if they sense your presence, they will duck underground until they sense the danger is gone.

New Furnishing Plans

There are approximately 75 new furnishing plans to discover and craft from Murkmire.

New Achievements

Murkmire introduces over 50 new achievement for you to pursue.

Base Game

Cyrodiil Destructible Bridges & Milegates

Bridges and Milegates in Cyrodiil can now be destroyed and repaired!

    Each of these structures have three pieces with several stages of destruction for each.
    New UI icons have been added to the map which detail the current state of these structures, much like Keep status icons. 
    These structures are permanently neutral, and can be damaged and repaired by all Alliances.
    New Repair Kits have been added to Siege merchants to specifically repair just Milegates and Bridges.

      Note that repairing a Bridge or Milegate does not grant Alliance Points.

Rewards for the Worthy Refresh

In this update, we've refreshed the Item Sets available from Rewards for the Worthy. They now provide an item from one of six all-new item sets, available solely through Rewards for the Worthy mails. Note the item sets that were previously available here are still available elsewhere in Cyrodiil. These items drop in the style of your Alliance, and are scaled to your level.

    Indomitable Fury (Light)

      2: Max Magicka
      3: Max Magicka
      4: Stamina Recovery
      5: After Breaking Free, gain Minor Protection and Minor Heroism for 7 seconds, reducing your damage taken by 8% and generating 1 Ultimate every 1.5 seconds.

    Spell Strategist (Light)

      2: Max Magicka
      3: Spell Damage
      4: Spell Damage
      5: When you deal damage with a Light Attack, you place a mark over your target for 5 seconds, granting you 500 Spell Damage against your marked target. This effect can occur every 5 seconds.

    Battlefield Acrobat (Medium)

      2: Stamina Recovery
      2: Stamina Recovery
      4: Max Stamina
      5: Reduces the cost of all your abilities by 6%.

    Soldier of Anguish (Medium)

      2: Weapon Damage
      3: Weapon Critical
      4: Weapon Damage
      5: Your melee light attacks have a 25% chance to place a ring on the ground that explodes after 1.25 seconds, applying 4800 Health Absorption to all enemies hit for 4 seconds, negating the next 4800 points of healing done. This effect can occur once every 6 seconds.

    Steadfast Hero (Heavy)

      2: Physical Resistance
      3: Spell Resistance
      4: Max Health
      5: When you cleanse a negative effect from yourself or an ally, gain Major Protection for 5 seconds, reducing your damage taken by 30%. This effect can occur once every 10 seconds.

    Battalion Defender (Heavy)

      2: Max Health
      3: Max Stamina
      4: Healing Done
      5: After successfully blocking, heal yourself or a group member within 15 meters of you for 2000 health. This effect can occur every 1 second.

New PvP Collectible

The new Gladiator Emote displays an aggressive Gladiator gesture that varies depending what kind of weapon you have equipped, and is acquired by combining 30 Arena Gladiator's Proofs. These are available by completing Conquest Missions in Cyrodiil, with an Arena Gladiator's Mockery, available for purchase from War Researchers in Cyrodiil.

Character Re-Ordering

You can now rearrange the order your characters are listed on the Character Select screen! To do so, simply drag and drop a character field or use the clickable up and down buttons.

Housing & Editor Improvements

We’ve updated the Housing Editor to include an edit history display, the ability to Undo and Redo edits, and the ability to link furniture together so that they can be moved and adjusted simultaneously.

    Housing Editor Undo/Redo and History

      The Housing Editor now includes a robust Undo / Redo function to help homeowners and decorators create the perfect layout! With this new feature, you can now undo (and redo) up to 200 changes from your current edit session. 
      This includes a new history that displays your last several edits, so that you always know what to expect when you undo or redo a change.

    Furnishing Groups

      Tired of moving your feasting table one mug at a time? You can now group objects together for ease of editing in the Housing Editor! Simply hover over a furnishing in your housing editor, hit the new “Link” button, and link up to 50 child objects to your selected furnishing. The next time you move that object, you will also move everything linked to it.

        For example, if you select a table and link its nearby chairs to it, then moving the table will also move the chairs. You can still move the chairs independently without affecting the table, so no need to unlink and relink for minor adjustments.

      You can even link one furnishing group to another -- you could make a group for each place setting on your table, and then link those place settings to the table so that they move with the table, but can also be edited individually.
      When selecting a furnishing in the housing editor, any children linked to it will be tinted for easy identification.  If it has a parent, the parent will also be tinted.

    Additional Improvements

      Having your character die in player-owned houses will no longer cause durability of equipped items to decrease.
      The Collectible Furnishing limit for Notable homes has been increased from 50 to 55, which is accordingly doubled to 110 for ESO Plus subscribers.

Champion Point Increase

The Champion Point cap has been raised by a total of 30 points (10 in each red/blue/green constellation) for a total of 810 Champion Points. The Champion Point experience curve has been automatically adjusted with this new cap, so that earlier Champion Points require less experience and can be earned faster.

Mac Min Spec

We have switched the Mac renderer from OpenGL to MoltenVK (Metal) to support the upcoming release of the upcoming MacOS Mojave. To support these changes, we will be updating the minimum spec for all Mac players in Update 20. These will be as follows:

    Operating System: macOS High Sierra v 10.13
    Model: Late-2013 27-inch iMac and Newer
    Hard Disk Space: 85 GB free HDD space
    Internet: Internet Broadband Connection

General

    Direct-target abilities may not fire through the grate at a Bridge House in some situations. This will be fixed in a future incremental patch.

Mac Game Client

    If you Alt+Tab while in full screen mode, the client will appear to lock up. Pressing Alt+Enter or Cmd+M will unfreeze the client.

Figure

    Fixed a textural issue on the gears from the Clockwork Imperfect.
    Fixed a seam and discoloration on the Clockwork Titan’s left wing.

Achievements

    Fixed an issue where the Clockwork City Achievements "Clockwork City Adventurer" and "Clockwork City Grand Adventurer" were in the wrong order.

      This resulted in a display issue which made it appear that it was not possible to complete "Clockwork City Grand Adventurer", even though it was still progressing properly and would unlock upon complete 24 of the appropriate Clockwork City quests.

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Books

    The following notes in the Gold Coast can now be read after their associated quest is completed:

      Arena Note
      Soggy Note
      Up High Note

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General

    Hildegard and Kor now only appear once each in the Sanctuary. Their identical twins have moved on.

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Dungeons

Falkreath Hold

    Domihaus's Pyroclasm ability will no longer leave a telegraph visual behind when it has ended early.

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Halls of Fabrication Trial

    Fixed a typo in Cogitation Log 1322331455212478
    Refabricated Spheres will no longer be shielded when they spawn in Normal Difficulty.
    Refabricated Spheres' Venom Burst ability will no longer apply Venom Injection in Normal Difficulty.

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Quests

    Divine Restoration: Fixed an issue where your progress could become blocked if you left the Arch-Cannon’s office before Barilzar appeared.

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Maelstrom Arena

    The Argonian Behemoth's Enraged Scream in the Vault of Umbrage will no longer affect player pets.

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General

    The Key to the Greedy Gut item is now an actual Key.

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Quests

    The Hand of Morkul: Ashaka is no longer referred to as “MONSTER” in journal and quest step text. That’s a rude way to refer to an Orc.

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General

    Fixed an art asset that would allow you to escape the Spiral Skein.

Animation

    The Springbok’s legs no longer shake when dead.

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General

    Fixed an issue where the Bow chapter of the Welkynar style motif used the word "esthetics", instead of the more commonly-accepted "aesthetics". The pride of Summerset will suffer no less than perfect grammar and vocabulary.

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Cloudrest Trial

    Shade of Relequen and Shade of Silaeda now grant experience and gold upon defeat.

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General

    Corrected a typo in the name of Andule's Curiass of the Defiler. It is a Cuirass. Thank you, that is all.
    The Cloudrest Trial's Leaderboard reward now grants two gold-quality armor pieces, as well as a blue-quality Transmutation Geode.

      This is an increase from only granting a single gold-quality armor piece.

Books

    “The Scaled Elves” is now found in Pandermalion’s camp.
    “Night Runner Captain’s Journal” can now be read after completing The Abyssal Cabal.
    Removed a duplicate entry for “Message in a Bottle” from the Mysteries and Clues Collection.
    “Wing Rot Curative Trials” now glows properly.

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Furnishings

    Fixed a rare issue that could result in certain furnishing plans to require a minimum level to learn.

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General

    Due to an outcry of the citizens, “Reman’s Plaza” in Alinor has been renamed to “Rinmawen’s Plaza”. The Kinlady of Alinor regrets this unfortunate episode and assures the good people of Summerset that the responsible party will be reminded of their civic duty.

Quests

    Divine Prosecution Notification: You can take this quest regardless of whether you have already completed a daily quest.
    Illusions of Grandeur:

      Fixed an issue that caused several NPCs to appear at the wrong location at the end of the quest.
      Selynia will no longer stand up (and out of frame) in the middle of the conversation.

    Lost at Sea: Curtanos and friends will now move about properly in the post-quest scene.
    Mind Trap: Fixed an issue that prevented some of Cainar’s VO from playing properly.
    Old Wounds: Celan no longer displays full health when he is actually dead.
    Storming the Walls:

      Re-entering Sea Keep through the underwater passageway will no longer cause Pandermalion to spawn underwater.
      You are no longer prevented from re-entering Sea Keep through the gate once the quest is completed.

    The Crystal Tower: Werewolf players can now reforge Transparent Law.
    The Hulkynd’s Heart: Fixed an issue that was directing you to the wrong location in Summerset during this quest.
    The Tower’s Fall: You will now be directed properly during the quest step “Talk to Josajeh”.

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General

    The Staff Fragments from the quest The Tower’s Remains now have an icon and tooltip text.

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World Bosses

    Thrall Cove: The fight against Captain Virindi no longer resets as soon as it begins.

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Quests

    Cleaning House: Velsa will now greet you properly in her garden.
    Forever Hold Your Peace: Fixed an issue that could prevent you from entering the Hubalajad Kitchens while on the quest.

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Dungeons

March of Sacrifices

    Aghaedh of the Solstice will now remember Autumn when calling forth her Lurcher allies.
    Balorgh no longer has the chance to walk up walls.
    Balorgh will no longer show a “Disabler” effect after casting certain abilities.
    Balorgh can no longer charge into walls and periodically reset his fight.
    Tharas can no longer be affected by player abilities.
    Moved a mysteriously floating heavy sack to correctly obey gravity.

Moon Hunter Keep

    Critters such as rats, birds, butterflies and frogs have infested Moon Hunter Keep.
    Moved an erroneously placed treasure chest that previously intersected one of the walls.

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General

    Fixed an issue where the icons of a number of books in the Lore Library did not match their appearances in the world.

Achievements

    The "Veteran Wispmother Slayer" Achievement now has the correct icon.
    Fixed a number of issues with the Achievement to learn the Huntsman style which prevented the achievement from being earned or displayed properly.

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General

    Updated the interaction between Roll Dodge and projectiles.

      Fixed an issue where a projectile would always be dodged if the target was Roll Dodging at the moment the projectile was created.
      Projectiles can now only be evaded if the Roll Dodge occurs within one second prior to their impact.

    Minor/Major Evasion: These buffs no longer grant a passive chance to dodge. They now reduce the damage you take from area of effect attacks by 10/25%. All abilities that previously granted Minor or Major Evasion have been converted to this new effect, and the Blade Cloak ability now grants Major Evasion.
    Major Expedition: Fixed an issue where the visual effects from this buff were only visible to the caster.
    Minor Brutality: Increased the bonus to Weapon Damage to 10% from 5%.
    Minor Prophecy: Increased the bonus to Spell Critical Strike Chance to 6% from 3%.
    Minor Savagery: Increased the bonus to Weapon Critical Strike Chance to 6% from 3%.
    Minor Sorcery: Increased the bonus to Spell Damage to 10% from 5%.
    Updated the behavior of all damage shields.

      You can now deal a Critical Strike against an enemy with a damage shield.
      Your Spell and Physical Resistance now reduces incoming damage before it is applied to your damage shield.
      Poisons and Weapon Enchantments can now proc even if the damage done by the Light Attack, Heavy Attack, or Weapon Ability is fully absorbed by a damage shield.

    Your character will now have a faster knock-down animation when being dismounted.
    Increased the movement speed bonus from the Steed Mundus Stone to 10% from 5%.
    Combat pets will now take 0 damage while in a Dungeon, Trial, or Group Arena.
    Pets now inherit the caster’s Critical Resistance.
    The Swift Jewelry Trait now increases movement speed by 6% at max quality, previously 10%.
    Fixed several issues with Poisons and Weapon Enchantments.

      All Poisons now correctly proc 20% of the time when any Light Attack, Heavy Attack, or weapon ability deals damage.
      Food and Drink will now provide the correct stat bonuses if they are consumed while you have a Poison equipped.
      All Weapon Enchantments now correctly proc 100% of the time when not on cooldown when any Light Attack, Heavy Attack, or weapon ability deals damage.
      When Dual Wielding, casting a weapon ability can now proc the Weapon Enchantment of either weapon. The system will favor proccing a Weapon Enchantment that is not on cooldown.

    Removed the baseline 100 Spell and Physical Penetration all player characters previously had.
    Refactored the Break Free ability and Crowd Control Immunity buff to increase the consistency and reliability of these mechanics.
    Updated the Skill Advisor for most Stamina builds to suggest the Trap Beast ability at a later level.
    Fixed an issue where you could add or remove abilities on your ability bar while you were in combat.
    Fixed an issue where some Movement Speed bonuses were not additive with each other, resulting in very slight inconsistencies in total Movement Speed when they were used together.
    Fixed numerous ability tooltips for grammar, spelling, formatting, and accuracy.
    Fixed an issue where mounting while taking DoT damage would cause you to be unable to mount or weapon swap.
    Made some improvements to certain knockback abilities, such as Uppercut and Flame Touch, to ensure they correctly knock enemy targets off ledges and walls.
    Fixed an issue where you could still attempt to cast abilities like Petrify or Rune Prison against enemies that were immune to crowd control from the Unstoppable ability or Unstoppable potions.
    Fixed an issue where pets were immune to crowd control at all times. Pets are now only immune to most crowd control effects in Dungeons, Trials, and Group Arenas.

Dragonknight

Ardent Flame

    Fiery Grip: This ability now grants Major Expedition for a maximum of 4 seconds instead of 6 seconds.
    Lava Whip: Decreased the range of this ability and its morphs to 5 meters from 8 meters.

      Flame Lash (morph): Removed the stun from the Power Lash special attack.
      Power Lash (morph): The Power Lash special attack is no longer free, and now costs half the amount of a regular Flame Lash.

    World in Ruin:

      This ability no longer increases the damage of Poison area of effect abilities by 3/6%. It now reduces the Stamina cost of all Poison abilities by 12/25%. The Flame bonuses of this passive remain unchanged.
      Fixed an issue where this passive was not reducing the cost of Trapping Webs and its morphs.

Draconic Power

    Dragon Leap: Fixed an issue where this ability and the Take Flight morph did not improve as they ranked up.
    Elder Dragon: This passive ability now also increases the range of all instant-cast melee abilities 1 meter per rank, in addition to granting Health Recovery for each Draconic Power ability slotted.
    Spiked Armor

      Hardened Armor (morph): Increased the duration of the damage shield from this morph to 6 seconds from 2.5 seconds.

    Earthen Heart

      Ash Cloud: Increased the healing done by approximately 50%.

        Cinder Storm (morph): Increased the healing done by approximately 60%.
        Eruption (morph): Increased the initial damage done by approximately 15%, and the damage over time by approximately 70%.

    Molten Weapon

      Igneous Weapon (morph): Fixed an issue where this morph did not improve as it ranked up. It will now increase by 1 second per rank.

    Obsidian Shield: Reduced the health scale of this ability and its morphs to 8% from 10%, and reduced the shield bonus for the caster of Igneous Shield from 200% bonus to 150% bonus.

      Fragmented Shield (morph): Fixed an issue where recasting this morph would not fully refresh the damage shield value.

    Petrify

      Shattering Rocks (morph): Updated the tooltip of this morph to indicate it deals damage.

Nightblade

Assassination

    Assassin’s Blade: Increased the cost of this ability and its morphs by approximately 30%.
    Mark Target

      Piercing Mark (morph): Decreased the duration of the detection effect to 5 seconds from 30 seconds. The duration of the Major Fracture and Breach effects remain unchanged.

    Grim Focus:

      Fully-Charged Heavy Attacks now grant 2 stacks towards the spectral bow proc for this ability and its morphs.
      The spectral bow proc is no longer free, and costs half the amount of a regular Grim Focus.
      Fixed an issue where you could generate stacks towards the spectral bow proc through unintended means.
      Added a brief minimum travel time to the Assassin's Will proc of this ability and its morphs.

Shadow

    Consuming Darkness: Fixed an issue where this ability and the Bolstering Darkness morph did not improve as they ranked up. The duration now improves 0.5 seconds per rank.
    Path of Darkness: This ability no longer deals damage. It now grants Major Expedition to you and your allies on the path, and for up to 2 seconds after leaving it.

      Twisting Path (morph): This morph now adds damage. The damage value is the same as what is currently on Live.
      Refreshing Path: This morph now adds healing. The healing value is equal to the damage value of Twisting Path.

    Shadow Image: Fixed an issue where the Shadow Image's summoned monster would despawn or teleport to unreachable places if you went out of a certain range. The Shadow Image will now never move from their original placement.

Siphoning

    Drain Power

      Power Extraction (morph): Increased the damage done by this morph by approximately 25%.

    Siphoning Strikes: Fully charged Heavy Attacks now restore twice the amount of Health and resources for this ability and its morphs.
    Strife: Reduced the damage done by this ability by half, but it now also heals for 50% of the damage done and can now target you or any ally. The total healing amount remains unchanged.

      Swallow Soul (morph): This morph now doubles the damage, but decreases the heal to 35% of the damage done and can only target you. The passive Minor Vitality effect has been removed.
      Funnel Health: This morph will now always heal you in addition to an ally.

Sorcerer

Dark Magic

    Crystal Shard

      Crystal Fragments (morph):

        The icon on your action bar now changes when you have an instant-cast proc.
        Fixed an issue where using the instant-cast proc would cause you to stop blocking, and would prevent you from taking other actions for 0.2 seconds.
        Increased the damage of the proc from this ability to 20% from 10%.
        This ability’s proc now has a very brief minimum travel time before it hits your target.
        You can no longer get a Crystal Fragment proc while you are not actively engaged in combat.

    Dark Exchange: This ability and its morphs now restore 3600 Magicka instantly, previously 4696, and an additional 2400 over 20 seconds. Total resources restored has been increased by approximately 2%. The Health restored remains unchanged.
    Dark Deal (morph): This morph now also has a cost reduction bonus as its morph effect.
    Rune Prison:

      This ability and its morphs now stun the target after 1.2 seconds; a new visual effect will display on the target to indicate this effect. The initial application of this effect cannot be dodged, but if the target is dodging after 1.2 seconds they will avoid the stun.
      Increased the duration of the stun to 3 seconds from 2 seconds.

        Rune Cage (morph): Increased the damage done if the target fails to use Break Free before the stun ends by approximately 22%.

Daedric Summoning

    Bound Armor: Increased the bonus to block mitigation granted by this ability and its morphs to 36% from 20%.
    Conjured Ward: The total strength of this ability is now limited to 50% of caster's max health.

      Hardened Ward (morph): This morph now only ranks up the damage shield strength, instead of shield strength and caster self-shield bonus.

    Daedric Curse

      Daedric Prey (morph): Decreased the cost of this morph by approximately 20%.

    Summon Unstable Familiar: Decreased the cost of the special attack from this ability and the Volatile Familiar morph by approximately 15%.

      Summon Unstable Clannfear (morph): Decreased the cost of the special attack from this morph by approximately 33%.

    Summon Winged Twilight

      Summon Twilight Tormentor (morph): Decreased the cost of the special attack from this morph by approximately 15%.

Storm Calling


    Boundless Storm: This ability now grants Major Expedition for a maximum of 4 seconds instead of 7.5.
    Mages’ Fury:

      Fixed an issue where this ability could be cast on corpses.
      Fixed an issue where the execute explosion would sometimes not trigger correctly when the target fell below 20% Health.
      Fixed an issue where casting this ability would aggro monsters before actually dealing damage.
      Fixed an issue where you could cast this ability on a target you did not have line of sight on.
      Fixed an issue where using this ability was not counting towards the Expert Mage passive.

    Overload:

      This ability and its morphs no longer grant a third ability bar when toggled on.
      Weapon abilities can now be used while in Overload mode, and are no longer hidden.
      You can no longer generate any Ultimate while this ability is toggled on.
      You can now toggle this on when you have 25 Ultimate or more, previously 75 Ultimate.
      Light and Heavy Attacks are now off the global cooldown and can be woven with other abilities.
      Decreased the damage of the Light Attack by approximately 50%.
      Increased the damage of the Heavy Attack by approximately 60%.

        Power Overload (morph): This morph now specifies the bonus range and radius for the Light and Heavy Attacks.

Templar

Aedric Spear

    Blazing Shield: Reduced the amount of damage that this ability deals from a maximum of 42% of the shield size to 30%.
    Piercing Javelin

      Binding Javelin (morph): This morph now knocks the enemy down instead of knocking them back.

    Puncturing Strikes:

      Increased the damage dealt to the closest target by approximately 8%, which also applies to its morphs.
      While channeling this ability and its morphs, your character will now always orient the direction of the area of effect towards your reticle. This also allows you to turn and damage enemies with these abilities while you are rooted.

    Radial Sweep

      Empowering Sweep (morph): This morph now deals Physical Damage instead of Magic Damage, and also now grants Major Protection for 6 seconds, plus 1 second for each target hit.
      Crescent Sweep (morph):

        This morph now deals Magic Damage instead of Physical Damage.
        This morph now applies the frontal cone damage bonus to the initial hit and all subsequent ticks (was previously the initial hit only), but the damage bonus has been reduced to a 60% bonus from 66%.

    Spear Shards: Increased the damage done by this ability and the Luminous Shards morph by approximately 67%.

      Blazing Spear (morph): Increased the damage done from this ability by approximately 60%.

    Spear Wall: This ability now grants you Minor Protection for 1.5/3 seconds after activating an Aedric Spear ability.

      Sun Shield

        Blazing Shield (morph): Fixed an issue where casting this morph would aggro neutral monsters around you.

Dawn’s Wrath

    Backlash: Increased the cost of this ability and its morphs by approximately 5%.
    Radiant Destruction: Decreased the channel time for this ability and its morphs to 1.8 seconds from 2.8 seconds; the damage done has been decreased by approximately 15% and cost by approximately 35%. The total damage per second and cost per second should remain relatively unchanged.

Restoring Light

    Honor the Dead: Added a visual effect to the Magicka restore.
    Restoring Aura

      Repentance (morph): Different Templars can now repent the same corpse.

    Rune Focus: Reduced the cost to match the Channeled Focus morph.

      Restoring Focus (morph): This morph now costs Stamina and grants Stamina to you every second, and no longer gives Minor Vitality and Minor Protection.

Warden

Animal Companions

    Advanced Species: Increased the bonus to damage done for each Animal Companion ability slotted to 3% at rank II, previously 2%.
    Betty Netch:

      Increased the resources restored by this ability and its morphs by approximately 40%.
      Fixed an issue where the beam visual effects would not display if you recast the ability or its morphs.

    Dive

      Cutting Dive (morph): This morph now also reduces the cost as a morph effect.
      Screaming Cliff Racer (morph): This morph no longer has a minimum range requirement to obtain part of the 15% damage done bonus. Every meter you are away from the target adds 1% damage done, up to a maximum of 15%.

    Falcon’s Swiftness: Fixed an issue where part of the visual effects from this ability and its morphs was still visible to enemies even when you were hidden.

      Bird of Prey (morph): The Minor Berserk buff is now granted at all times while this morph is slotted.
      Deceptive Predator (morph): The Minor Evasion buff is now granted at all times while this morph is slotted. This morph no longer grants an increased duration to the active Major Expedition and Major Endurance buffs.

    This ability now grants Major Expedition for a maximum of 4 seconds instead of 10 seconds.
    Feral Guardian: Decreased the damage done by the bear summoned from this ability and its morphs by approximately 30%.
    Scorch: Reduced the cost of this ability and its morphs by approximately 25%.
    Swarm: Increased the cost of this ability and its morphs by approximately 30%.

Green Balance

    The Warden's healing abilities will now prioritize targets without Minor Toughness if both targets are at the same health.
    Maturation: The Minor Toughness granted by this passive now applies even if the target was completely over-healed, and its duration has been increased to 10/20 seconds from 5/10 seconds.
    Nature’s Grasp: This ability can now target your Feral Guardian and its morphs.

Winter’s Embrace

    Arctic Wind

      Arctic Blast (morph): This morph now fires a projectile that stuns the target in addition to healing you. It requires an enemy target to cast the ability. This ability also no longer deals damage over time based on your maximum health.

    Impaling Shards: Fixed an issue where the visual effects of this ability and its morphs did not persist for the full duration of the effect.

Weapon

Two Handed

    Forward Momentum: Reduced the duration of the snare immunity from this ability to 4 seconds from 8 seconds.

Dual Wield

    Blade Cloak: This ability and its morphs now grant Major Evasion.
    Quick Cloak: This ability now grants Major Expedition for a maximum of 4 seconds instead of 5 seconds.

Bow

    Arrow Spray

      Acid Spray (morph): Fixed an issue where the damage over time from this morph was breaking the invisibility of Shadow Cloak.

    Hasty Retreat: This ability now grants Major Expedition for a maximum of 4 seconds instead of 5 seconds.
    Scatter Shot: Increased the range of this ability and its morphs to 28 meters from 10 meters.

Destruction Staff

    Impulse: Increased the damage done by this ability and its morphs by approximately 25%.

Restoration Staff

    Steadfast Ward

      Healing Ward (morph): Removed the initial heal from this ability.

Armor

Light Armor

    Annulment: The total strength of this ability is now limited to 40% of the caster’s health.

      Dampen Magic (morph): This morph now also increases the shield cap to 50% of your Max Health, previously 40%.

    Evocation: This ability now also increases your Magicka Recovery by 2/4% per piece of Light Armor worn, in addition to reducing the cost of Magicka abilities by 1/2% per piece of Light Armor worn.
    Recovery

      Renamed this ability to Grace.
      This ability’s old effects have been merged into the Evocation passive.
      It now reduces the effectiveness of snares applied to you by 1/2/4% per piece of Light Armor worn, and reduces the cost of Sprint by 1/2/3% per piece of Light Armor worn.

Medium Armor

    Agility: Increased the Weapon Damage bonus to 7/15% from 6/12%.
    Evasion: Reduced the cost of this ability and its morphs by 15%.

Heavy Armor

    Immovable: Reduced the cost of this ability and its morphs by 15%, and reduced the duration of the crowd control immunity buff granted to 4 seconds from 5 seconds.

World

Werewolf

    Devour: Different Werewolves can now devour the same corpse.
    Savage Strength: Fixed an issue where this passive ability was not actually increasing your Spell and Physical Resistance.
    Werewolf Transformation: Fixed an issue where the transformation from this ability and its morphs was being removed from you if you zoned into a new area.

      Pack Leader (morph): Fixed an issue where using a Heavy Attack against an enemy would not cause your Direwolves to target that enemy.

Guild

Fighters Guild

    Silver Bolts

      Silver Leash (morph): Fixed an issue where you could not cast this morph while you were silenced.

Mages Guild

    Meteor: Fixed an issue where the morphs of this ability would cause your character to slide on the ground when knocked back.
    Volcanic Rune: Fixed an issue where your character could slide on the ground after being knocked by this ability.

Psijic Order

    Imbue Weapon: Decreased the cost of this ability and the Crushing Weapon morph by 5%.

      Elemental Weapon (morph): Increased the cost of this morph by 10%.

Undaunted

    Bone Shield: Reduced the effectiveness of the Bone Wall and Spinal Surge Synergy granted by this ability and its morphs to 50% from 100%.
    Inner Fire

      Inner Beast (morph): Fixed an issue where you could not cast this morph while you were silenced.

Alliance War

Assault

    Reach: This ability now only affects abilities that have a 28 meter range or more, previously 15 meters.
    War Horn: This ability and its morphs no longer grant Minor Toughness.

Champion System

The Apprentice

    Spell Precision: Decreased the Spell Critical Strike Chance granted to 9% from 12%.

The Ritual

    Precise Strikes: Decreased the Weapon Critical Strike Chance granted to 9% from 12%.

The Shadow

    Befoul: Fixed an issue where placing points into this Champion ability was not updating the tooltip of some Major and Minor defile abilities.

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General

    Fixed an issue where a Bind on Equip weapon on your secondary weapon bar would not be bound until you weapon-swapped to that bar. Now, when you equip a Bind on Equip weapon, it will immediately bind - whether or not you are currently using that weapon bar.
    Decreased the effectiveness of poisons that increase Magicka and Stamina costs to a 10% cost increase, previously 30%.
    Item sets will no longer proc when firing Siege at destructible objects or other siege weapons.

Glyphs

    Absorb Stamina Enchantment: This glyph now deals Physical Damage instead of Magicka Damage.
    Crusher: This glyph now always prioritizes the highest value debuff on the target. A lower value Crusher enchantment proc cannot overwrite a higher value one.
    Weakening: This glyph now always prioritizes the highest value debuff on the target. A lower value Weakening enchantment proc cannot overwrite a higher value one.

Item Sets

    Reduced the duration of the Major Expedition buff granted from some item sets to 8 seconds from 20 seconds. The affected item sets include:

      Dreugh King Slayer
      Quick Serpent
      Vicious Serpent

    Fixed an issue where healing ability tooltips were not being updated when you had an Item Set bonus that increased healing done.
    Affliction: Fixed an issue where the damage from this Item Set was being mitigated by the target’s Spell Resistance instead of their Physical Resistance.
    Arms of Relequen:

      Fixed an issue where the damage over time from this item set and the perfected version would break your character out of stealth.
      Fixed an issue where the damage over time effect from this Item Set could proc other abilities and Item Sets that trigger on melee damage.

    Balorgh: Fixed an issue where some Ultimates were not working with this item set.

      Note: Overload still should not proc Balorgh.

    Hist Bark:

      Fixed an issue where this item set could stack with other sources of Major Evasion. This set will now override and replace any active Major Evasion when you activate block.
      Fixed an issue where you could get Hist Bark to temporarily persist without blocking.
    Impregnable: Reduced the maximum bonus of this item set’s Critical Resistance to 2000 with 5 pieces of gold quality from 2500.
    Jorvuld’s Guidance: Fixed an issue where this Item Set was not increasing the duration of the Major Protection buff from the Remembrance morph.
    Leki's Focus: The damage reduction no longer stacks additively with Minor/Major Evasion.
    Mantle of Siroria: Fixed an issue where weapon swapping out of this Item Set’s 5-piece bonus was causing you to lose the Spell Damage bonus.

      This fix also applies to the Perfected version of the Item Set.

    Maw of the Infernal: Fixed an issue where the damage area of the Daedroth’s Fiery Breath ability was smaller than the visual effect area.
    Merciless Charge: Fixed an issue where the damage over time effect from this Item Set could critically strike.
    Pirate Skeleton: Fixed an issue where the appearance change from this Item Set was not lasting the full duration if you were also wearing the Jorvuld’s Guidance Item Set.
    Powerful Assault: Fixed an issue where the proc from this Item Set would only apply to your group members, and not just any ally.
    Robes of Destruction Mastery: This item set will no longer drop non-Destruction Staff weapons.
    Stinging Slashes: Reduced the bonus granted to each tick of Twin Slashes to 1350 extra damage from 1500.
    Thurvokun: Fixed an issue where the Minor Defile debuff applied was only reducing healing received and not also Health Recovery.
    Vestment of Olorime: Fixed an issue where some player abilities and dungeon boss synergies were incorrectly proccing this Item Set.
    Vykosa: Fixed an issue where this Item Set would not proc Major Maim if the target was taunted by the Tormentor Item Set proc.
    Winterborn: Fixed an issue where the snare effect from this Item Set was bypassing snare immunity.

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General

    Niben River is now slightly wider in various locations, and safe shorelines have been removed.
    Crafters take note: Many resource nodes have been moved that were previously in areas where structures have been placed.
    Doubled the damage from Slaughterfish. Nom nom!
    Lunarfang Docks now has a makeshift pontoon bridge which cannot be destroyed.
    Added new tunnels South of Weynon Priory, which leads into “Aldmeri Territory”, and West of Kingscrest Keep, which leads into “Daggerfall Territory”.
    Added new fishing locations near Bravil and Niben Bay, and the fishing locations on the north side of Bravil have been moved.
    Moved the book in Chalman Keep to Zimmeron’s war table.
    Town Guards at Bruma will no longer attack Alliance Guards.
    You are no longer able to mount on Bridge Houses.
    Repair Kits for Milegates and Bridges now properly state whether they can be repaired or not while in combat.
    Using a Repair Kit on keeps, siege, doors, milegates or bridges can now be interrupted even when CC immune.
    If your character gets stuck under Niben River, Niben Bay or Lake Rumare, you will now be moved to your border Keeps.
    Movement abilities will now function properly on bridges in Cyrodiil.
    You can no longer drop a captured Elder Scroll at a Keep until the Elder Scroll that was previously housed at the Keep has found a new home, either at another Keep or back to its home temple.
    Fixed an issue that caused a captured Elder Scroll to become placed at its home temple, causing it to behave as if it were both at its home temple and captured.
    Emperorship bonuses and Keep ownership bonuses will now properly be added and removed.

Itemization

    The three Tutorial quests in Cyrodiil will no longer grant Pelinal's Midyear Boon Boxes during Midyear Mayhem - those boxes are intended to be rewards for Daily quests. However, all three Tutorial quests now grant 3,000 AP each upon completion for a total of 9,000 AP total.

Keeps

    Keep walls now have 410,000 HP when upgraded instead of 305,000 HP.
    Reworked the postern house to be a platform more conducive to siege deployment. This platform also shields the Keep Wall it’s built upon from taking damage until it’s destroyed.

Milegates & Bridges

    Bridges are now slightly more elongated compared to their non-destructible cousins.
    Slightly adjusted the terrain around all Milegates and Bridges to aid in deployment of Siege weaponry.
    The following structures have been moved so the impact from Siege weaponry is more accurate:

      Ash Milegate has moved South
      Alessia Bridge has moved Northwest
      Niben Bridge (the second bridge in Niben River) has been moved North
      Weynon Milegate has moved to the West

    Made minor adjustments to the southern side of Chalman Milegate to ensure Siege weaponry is more accurate.

Outposts

    Added three new Outposts to Cyrodiil: Winters Reach, Harlun’s Outpost and Carmala Outpost

      These Outposts have been added to the Keep transit network via Dragonclaw, Drakelowe and Brindle respectively.

Siege

    Siege damage will no longer critically hit against players. This applies to initial damage and secondary damage effects.
    Reduced the damage from Scattershot by approximately 40%.

Towns

    Added Cyrodiil Towns (Bruma, Cropsford and Vlastarus) to the Keep transit network from Dragonclaw, Drakelowe and Brindle respectively.
    Placed new Alliance Guards in respawn locations of capturable towns, which can be accessed after jumping down from the safe platform via doors on their associated structures.
    Cropsford’s “Outlier flag” is now better defended and reinforced with some structures.
    Updated the respawn points for Vlastarus and Bruma.

Battlegrounds

    Made several adjustments to Battleground matchmaking in an effort to improve overall match quality and reduce egregious queue times.
    Everyone will now qualify for the daily Battleground rewards if there are two identical scores between three teams for the final score of a Battleground.

      When there is a tie between the top 2 teams, they are now both awarded 1st place and the bottom team is awarded 2nd place.
      When there is a tie between the bottom 2 teams, they are now both awarded 2nd place and the top team is awarded 1st place.
      When there is a 3-way tie, all teams are awarded 2nd place.
      In any tie scenario, except for all teams having a score of 0, all eligible players on all 3 teams will receive the daily Battleground reward.

    The Divine Guardian and Chaos Champion medals will now be awarded at a lower threshold.

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General

    Fixed an issue where grass and sand textures would appear dark and blocky in certain areas.
    Removed helmets from some Skeletons.

Animation

    The forearms of female characters will no longer float while leaning on their knees in a sitting position.

Figure

    Fixed an issue where your character’s legs could turn purple or even become invisible when the Imperial Hide Leg armor was combined with various foot armor. 
    Orc tusks no longer turn black when applying the Sable Man Beast Skin.
    Adornments are now visible when equipped with the Mazzatun Homespun headpiece.
    Fixed an issue where Breton Hide, Leather and Full Leather helms would clip through the back of large female Argonian heads.
    Fixed some visible seams on the back of the Ancient Elf Iron armor torso.

Fixtures

    Improved the collision on some Nibenese structures to better match the actual structure.
    Improved the camera collision in caves to prevent you from seeing through them.

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World Bosses

    Zymel Kruz in Stormhaven no longer fails to award credit for the "Kruz Control" achievement depending on where he's engaged.

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General

    Fixed an issue in which certain Master Writ Furnishing Plans were incorrectly labelled as plan types other than what they were.
    Corrected the Artaeum Takeaway Broth to portray itself, and more consistently behave as, a food (rather than a drink). This means it will work with the Green Pact passive, and will not work with the Bone Pirate's Tatters item set.

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Art

    Adornments are now visible when equipped with the Priest of the Green costume.
    Fixed a white texture that would appear on the upper lip of Argonian males after equipping the Blood-Forged Skin.
    Fixed a texture issue that would occur with the Blood-Forged Skin when equipped by male characters.

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General

    Fixed an issue where you were unable to see hidden or invisible allies when you first loaded into the same zone as them.
    Area of Effect abilities within Dungeons and Trials are now much more accurate when dealing damage from within those effects, reducing those “I was out of that!” moments.

Arenas

    Dragonstar Arena

      The exit door from Boethiah's Treasure room will now take you to the location you were previously at when you first entered Dragonstar Arena.

Dungeons

    Blessed Crucible


      Talres will no longer be left behind if you rush through the gate.

    Crypt of Hearts I

      Rulanir and Faindor now have nameplates.
      The dialogue option “What spurred you to found this school?” is no longer an important decision.
      Quest markers now appear correctly throughout the dungeon.

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General

    Fixed an issue where Jahla's Shield of the Beekeeper (available from by defeating Jahlasri, a World Boss in Greenshade) was misspelled "Sheild". Jahlasri has never been noted as a particularly keen speller, but he's learning. Slowly.
    The Help menu now explains the nature and location of the new Event Merchant, and the Event Tickets she accepts as currency.
    The following items have been re-categorized as "Crafting Stations":

      Attunable Blacksmithing Station
      Attunable Clothier Station
      Attunable Woodworking Station

    Motif Chapters and Survey Reports no longer have a required level displayed.
    Reduced the duration of Major Expedition granted from potions, to be more in line with other powerful Major buffs such as Major Vitality.

      For a potion at maximum rank, this reduces the duration of Major Expedition from 40.6 second to 12.5 seconds, before any modifications from things such as enchantments or passives.

    Fixed an issue where attempting to delete the same character multiple times in a row could result in items placed in home storage to be lost.

Achievements

    Fixed an issue where an Aldmeri Dominion quest achievement and a Shadows of the Hist achievement were sharing the same name of "Iconoclast." The Shadows of the Hist achievement has had its name changed to "Heretic" to avoid confusion.
    Fixed an issue where the Rivenspire Angler achievement referred to the Ruby Tench as a Lake fish. The Ruby Tench is found in rivers, and the achievement now reflects this properly.

Books

    The book “Evacuation Order” in Shadowfen can be read regardless of your quest choice.
    “Note from Khezuli’s Contact” in Grahtwood can now be found after completing the quest Criminal Correspondence.

Mementos

    Fixed an issue where Mementos would not animate properly if your active Personality caused you to fidget while standing still.

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General

    Improved the functionality of moving Pets, Mounts, and Training Dummies around one's house. Such creatures will no longer slightly trail behind your cursor as you drag them.
    Made adjustments to a number of chairs to improve the way characters sit in them, particularly shorter characters.

Furnishings

    Renamed "Redguard Bench, Arc" to "Redguard Enclosure, Arc", to better match its appearance and behavior.
    It is now easier to select the "Mushrooms, Aether Cup Ring" furnishing.
    The "Alinor Archway, Timeworn" and "Alinor Chalice, Silver Ornate" furnishing plans now require a single Culanda Lacquer, bringing them in line with other Summerset furnishing plans.
    The Woodworking Blueprint for the "Breton Throne, Ruler's" furnishing now requires Rosin rather than Mastic.
    Crafting stations are now slightly more lenient about allowing you to use them when near other objects.

Homes

    Exiting the Princely Dawnlight Palace now correctly leaves you facing Abah's Landing, instead of the door you just walked through.

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General

    Fixed an issue in our default graphics settings detection that would cause some hardware to default to Ultra when it should be set to High.
    Fixed an issue with buildings and environments flickering in the distance when going in and out of menus.
    Fixed an issue with shadows artifacting with ambient occlusion enabled.

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General

    Fixed various typos and voiceover mismatches.
    Made numerous improvements to quest-related animations and scenes.
    Tweaked the positions or walking areas for several NPCs.
    Fixed various locations throughout the world where you could get stuck in an asset.

Deshaan

    Supply Run: The Healing Supplies will now remain in your inventory until the quest is turned in.
    The Light Fantastic: Fixed a visual error with the light beam puzzle that caused a visual effect to remain once the beam was shut off.
    Vengence of the Oppressed: Although it seemed important at the time, asking Betina Volek “What can I do?” isn’t really that big a deal. The highlight on that line has been removed.
    Vision Quest: The Wand of Finding will no longer appear in your inventory on the wrong quest step.

Greenshade

    Throne of the Wilderking: Wilderking is now positioned properly when you talk to him.

Malabal Tor

    Fulfilling One’s Fate: Spriggan corpses now show quest markers when needed.

Murkmire Prologue

    Blackguards encountered during the Murkmire prologue quest can now be murdered using the Blade of Woe.

Reaper's March

    Grim Situation: Monsters that spawn while sealing the corruption no longer attack immediately before they are visible.
    Rat Problems: You will no longer be prevented from turning in the quest if you log out before speaking with Tazia.
    Stonefire Machinations: Adds that spawn as part of the temple wave event no longer occasionally have boss stats.

Stonefalls

    The Sapling:  Ashreeds and Mudcrab Meat now appear in your quest inventory at the proper steps.

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General

    Updated the Daily Rewards screen to better indicate when the month is going to reset before you’ll be able to obtain an item at the end of it.
    Adjusted the order of how Dungeon DLC and Zone DLC game packs appear in the Stories category of the Collections menu. It will now display the most recent additions first.
    Updated the icon used to indicate something cannot be sold to a vendor.
    Added the ability to rename Outfits in the Collections menu.
    Stacks of books found in the world will now have more consistent tooltips.

Addons

    The addon list will now display addon dependencies when they are not installed.
    Fixed an issue that caused the Addon Script Profiler to sometimes treat functions from different files, but on the same line number, as if they were the same function.
    Fixed issue that allowed addons to set your current quickslot to things that cannot be quickslotted.

Alliance War

    Siege items in your inventory will now display their current health rather than just their total health.

Crown Store & Crown Crates

    Gifts will now properly show stack counts.
    Fixed an issue where opening the Crown Store and performing a search would not work correctly if you hadn't opened the Crown Store before.
    Fixed an issue where performing searches rapidly in the Crown Store could kick you to the login screen.

Gamepad Mode

    Fixed an issue where the text could overlap in the Jewelry Crafting Improvement screen.
    Fixed an issue where you couldn’t scroll through tooltips in the Daily Rewards screen.
    Fixed issue where Jewelry Crafting surveys thought they were lorebooks. Spoiler: They aren't.
    Fixed an issue where the Aurbis map could be zoomed in, and defaulted to being zoomed in.

Gameplay

    Updated the icons for the Battle Spirit and Looking For Group buffs.
    Added a new icon that displays when you have the Battleground Deserter Penalty.
    Fixed an issue where you could get stuck in a non-functional respec menu after entering a loading screen while actively respecing your skills.
    Fixed an issue with Shield Wall morphs where their durations could have conflicting numbers in their tooltip.
    Adjusted the layout of comparison tooltips for rings and weapons so that both equipped tooltips fit on the screen in all situations.
    Fixed an issue where previewing an item would toggle the run/walk setting if you were toggled to walk.
    Fixed an issue where the Death Recap hint about losing armor durability on death was displaying in PvP zones and Battlegrounds. Armor doesn’t degrade when incurring a PvP death.

Guilds & Guild Features

    Fixed an issue where depositing or withdrawing several different types of items in rapid succession from a Guild Bank might cause the error "No Permission: Item No Longer Exists" to display.
    Fixed an issue where listings at a Guild Trader with identical prices could display on multiple pages, or none at all.
    Fixed an issue if a Guild Trader changed ownership while you were looking at it, the guild name on the unit frame would not update.

Help & Tutorials

    Fixed an issue where the ESO Plus furniture capacity tutorial would show even if you weren't an ESO Plus member.
    Fixed an issue where text in tooltips for Daily Rewards could shift up and down quickly.

Housing

    Fixed an issue that prevented certain furnishing subcategories from displaying in alphabetical order.
    Fixed an issue where Houses were listing their Gold purchase requirements in the Crown Store.
    Fixed an issue where previewing furniture from a Clockwork Blacksmithing Station could cause unexpected visuals.

Quests

    Fixed an issue where quickly completing quest objectives would potentially cause them to not display in the correct order in the center screen announcements.
    Fixed an issue where quest area pins could disappear after relogging.
    Fixed an issue where the quest share message would continue to display even if you picked the quest up on your own.
 
 


Mardi 16 octobre 2018
 
Présentations de personnage - Xukas

Voici Xukas, l'un des autochtones les plus entreprenants de Tourbevase. Si vous cherchez un guide pour voyager sur la côte sud du Marais Noir, vous n'en trouverez pas de meilleur. Mais restez vigilant, car cet astucieux Argonien a la langue agile.

Extrait de la correspondance professionnelle du Chai de la Tour verte

Crassus,

Salutations, cousin ! Comment se passent les affaires en Martelfell ? J’espère qu’elles vont bon train. Les Rougegardes boivent comme des trous sans fond, et nous avons le meilleur vin de tout Tamriel !

À Tourbevase, les négociations restent fluides. C’est une plaisanterie du marais !

Ça ne va pas te plaire, mais j’ai encore besoin d’or. Quelques centaines de pièces, pas plus. Nous sommes à deux doigts de passer un accord définitif avec ces Argoniens, crois-moi.

Je négocie avec l’un de ces obstinés de lézards depuis mon arrivée. Il s’appelle Xukas. On m’a assuré qu’il parlait au nom de je ne sais plus quelle tribu, je ne m’y retrouve pas. Bref, quelle importance ? On ne trouverait pas de race moins intéressante que les Argoniens. Ils ne font que tresser des paniers, se rouler dans la boue et coasser les uns avec les autres.

Xukas doit être débutant. Il me pose constamment des questions ! « Combien de personnes travaillent pour vous ? », « Quel est votre programme de livraison ? », « Combien d’or avez-vous en réserve ? » Ça a fini par devenir si lassant que je lui ai montré notre registre de comptes. C’était beaucoup trop compliqué pour qu’il le lise. Mais au moins, il me pose moins de questions. Zenithar soit loué !

Mais malgré sa naïveté en matière commerciale, il s’y connaît en poterie. Je sais que nous avions conclu d’acheter certaines des jarres de Lilmoth les moins chères pour transporter notre vin, mais Xukas m’a présenté un autre lézard, un certain Geem-machin-bidule, qui fabrique des pots encore moins chers, mais tout aussi convenables. Inutile de dire que j’ai sauté sur l’occasion, et lui en ai acheté vingt douzaines.

C’est là que ça se complique. La poterie de Geem-je-ne-sais-plus-quoi contient de légères quantités de poudre de roncelangue, un minerai local qui aide la cuisson. Il est inoffensif pour les Argoniens, mais provoque toutes sortes de désagréments gastriques pour les êtres civilisés comme nous. Heureusement, Xukas connaissait un autre Argonien, Neef ou Neep ou quelque chose comme ça, qui fabrique un excellent vernis de cendre. Si on l’appliquait à la poterie de Geem, elle deviendrait tout à fait adaptée pour transporter notre vin. J’en ai acheté autant que je pouvais, mais les réserves étaient très limitées.

Xukas m’a expliqué que le vernis de Neep provenait d’une plante du marais très rare, qui ne pousse que sur une péninsule au nord d’Alten Meerhleel. Selon lui, les propriétaires des lieux seraient prêts à nous en céder pour trois fois rien. Ils ne veulent qu’un vieil acte de propriété impérial, ou je ne sais plus quel service. Nous aurions un contrat à signer, je crois. Je ne comprends toujours pas tous les détails. Mais une fois que nous aurons le titre de propriété de la péninsule, nous pourrions produire autant de vernis qu’il nous plairait !

Bref, j’ai négocié avec tout l’entourage de ce Xukas, et acquis toute une opération de fabrication de jarres ! Comme je l’ai dit, il ne me manque donc plus qu’environ six cents or, une poignée de vieux documents impériaux et des ouvriers costauds pour chasser les broussailles et les bêtes de notre nouvelle propriété. Pensez à leur fournir des bottes solides. Le terrain est souvent mouillé, par ici !

À nos entreprises lucratives !

Ton cousin et associé,

Leonian

---

Leonian,

Tu me demandes une rançon de roi pour une poterie toxique, un vernis inadapté et une péninsule à -demi engloutie dans un marécage mortel. Ce n’est pas Xukas qui se fait berner. Rentre tout de suite. Et laisse tes jarres sur place.

Crassus

 
 


Jeudi 11 octobre 2018
 
Devenez un monstre et gagnez des récompenses uniques pendant le Festival des Sorcières

Le sinistre spectacle du Festival des Sorcières revient à nouveau hanter les habitants de Tamriel. Participez à ces glaçantes réjouissances pour gagner un bonus d'EXP et des récompenses uniques. Ce sera aussi votre première occasion de gagner des tickets d'événement et des plumes d'indrik. Ne la ratez pas !

Devenez un monstre et gagnez un bonus d’EXP

Le Festival des Sorcières commence à 16 heures le jeudi 18 octobre, et durera jusqu’à 15 heures le jeudi 1er novembre. Au cours de cet événement aussi inquiétant qu’amusant, vous pourrez profiter d’un bonus de 100 % d’Expérience, devenir un monstre mort-vivant et acquérir une collection effrayante d’objets sur le thème du Festival des Sorcières. En outre, nous mettons en place les tout nouveaux Crânes de butin de Drémora, qui contiennent un style totalement inédit !

Suivez ces étapes pour participer à cet inquiétant festival :

    1. Rendez-vous dans la section Fêtes de la Boutique à Couronnes pour acquérir l’objet « appeau à corbeaux ».
    2. Terminez la quête « Le Marché de la Mère sorcière » pour recevoir le mémento « Sifflet de la Mère sorcière. »

      Si vous avez déjà accompli la quête lors d’événements précédents, vous n’aurez pas besoin de refaire l’acquisition de l’appeau à corbeaux ni d’accomplir la quête à nouveau : vous pourrez utiliser le sifflet qui se trouve déjà dans vos Collections.

    3. Utilisez le sifflet pour invoquer le « Chaudron de la Mère sorcière » et donner à tout votre groupe un bonus de 100 % d’EXP pendant deux heures, qui se cumule à tous les autres bonus d’EXP.
    4. Utilisez le chaudron de la Mère sorcière pour transformer votre personnage en mort-vivant. Ne vous inquiétez pas : ce ne sera pas permanent !

      Notez qu’il n’est pas nécessaire d’utiliser le chaudron de la Mère sorcière pour recevoir le bonus d’EXP.


Faites apparaître des problèmes pendant le Festival des Sorcières !

Obtenez des surprises horribles

Si vous participez aux festivités cette année, vous pourrez gagner de fabuleux objets sur le thème du Festival des Sorcières. Et tout au long de l’événement, tous les boss rapporteront des Crânes à butin. Remarquez que ni le butin d’EXP ni le polymorphe ne sont nécessaires pour recevoir ces récompenses… mais ils ne peuvent pas faire de mal !

Les crânes à butin ont une chance de contenir les objets suivants :

    Des pages ou livres de style d’Hallowjack
    Des fragments du nouveau mémento Chaudron à pommes flottantes

      Combinez ces sept fragments pour recevoir une boîte runique contenant ce mémento de fête unique

    Une boîte runique contenant l’un de ces masques :

      Citrouille spectrale
      Épouvantail spectral
      Hallowjack spectral
      Homme des buissons spectral

    Des recettes sur le thème du Festival des Sorcières
    Des mobiliers ou recettes de mobilier
    Des matériaux de style d’Hallowjack et Drémora
    Des réactifs d’alchimie ensorcelants
    …et un assortiment d’objets dégoûtants !

En plus des Crânes à butin ordinaires, pendant cet événement, vous pourrez également acquérir les nouveaux Crânes à butin de Drémora. Ces nouvelles récompenses diaboliques seront le premier Crâne à butin que vous recevrez chaque jour sur chaque type de boss. Un Crâne à butin de Drémora contiendra les mêmes récompenses qu’un Crâne à butin ordinaire, avec en plus une page de style Drémora en fonction du type de boss que vous avez vaincu.

    Les boss d’arène rapportent des pages pour les arcs et les jambes
    Les boss d’ancres noires et de geyser rapportent des pages pour les dagues et les gants
    Les boss d’antre rapportent des pages pour les bâtons et les ceintures
    Les boss de donjon rapportent des pages pour les casques et les masses
    Les boss de donjon public et les boss de quête donnent des pages de style Drémora pour les boucliers et les bottes
    Les boss d’Épreuve rapportent des pages pour les épées et les plastrons
    Les boss sauvages rapportent des pages pour les épaules et les haches


Gagnez des styles effrayants

Vous pourrez recevoir un Crâne à butin de Drémora par jour pour chaque type de boss vaincu, soit un total de sept par jour. Si vous vainquez le même type de boss une deuxième fois, vous recevrez un Crâne à butin ordinaire à la place. Vous pourrez échanger les pages de style de Drémora, préparez-vous à affronter tous les monstres de Tamriel !

Recevez vos Tickets d’événement !

Le Festival des Sorcières sera aussi le premier événement au cours duquel vous pourrez acquérir des Tickets d’événement ! Comme détaillé dans notre article d’annonce, vous pourrez acquérir un Ticket d’événement par jour après avoir remporté un crâne à butin Drémora. Avec 10 tickets en main, allez voir l’Imprésario (à Daguefilante, au Guet de Davon ou au Guet de Vulkhel) pour acheter votre première Plume d’indrik.


Gagnez des Tickets d’événement pour débloquer la monture Indrik naissant !

Une fois que vous aurez acquis votre Plume d’indrik pour le Festival des Sorcières, vous pourrez continuer de gagner des Tickets d’événement pour prendre de l’avance sur le prochain événement. Rassemblez les quatre plumes uniques et vous pourrez invoquer une nouvelle monture !

Nouveautés et retours inquiétants dans la Boutique à Couronnes

Jusqu’à l’événement, vous trouverez de terrifiants objets dans la Boutique à Couronnes en jeu, comme le Smilodon Tête-de-Mort et le sinistre lot de mobilier d’Hallowjack.



Smilodon Tête-de-mort et lot de mobilier sinistre d’Hallowjack

La Boutique à Couronnes en jeu se garnit d’une horde de nouveautés et d’objets déjà connus sur le thème d’Hallowjack, alors n’hésitez pas à consulter notre vitrine de la Boutique à Couronnes pour tout découvrir.

Une maisonnette digne d’une sorcière

Lancez vos malédictions bien à l’abri des regards indiscrets dans le Cottage de la congrégation exorcisé. Lorsque l’événement commencera, cette demeure fera son retour dans la Boutique à Couronnes, en l’échange de Couronnes. Il sera également disponible contre des Couronnes si vous possédez le succès du Festival « Impitoyable moisson », qui salue votre obtention de tous les autres succès du Festival des Sorcières :

    Joyeux méfaits pour Hallowjack
    Amateur de Crânes à butin
    Et avec ça, je vous mets des tripes ?
    Moisson de la faucheuse


Le Cottage de la congrégation exorcisé est le repaire parfait pour préparer ses maléfices

Vous trouverez tous les détails sur ce succès dans votre Journal en jeu, dans la section Fêtes du menu Succès. Ne vous inquiétez pas, si vous avez déjà obtenu ce succès, il ne sera pas utile de tout recommencer.

Cette maison ne sera disponible QUE pendant le Festival des Sorcières, alors ne la ratez pas !

 
 


Mercredi 10 octobre 2018
 
Participez aux événements de fin d'année d'ESO et gagnez une monture indrik !

Aimeriez-vous avoir votre propre monture indrik ? Participez aux événements de fin d'année de The Elder Scrolls Online entre octobre et décembre pour invoquer un majestueux animal rien qu'à vous, et gratuit qui plus est. Voici tous les détails.

Invoquer l’indrik

Traditionnellement en liberté sur l’Archipel du Couchant, les indriks sont des créatures magiques particulièrement puissantes, qui peuvent mettre en difficulté les aventuriers les plus chevronnés. Il est possible de les chasser, mais il devient aussi possible d’en acquérir un en tant que monture !

Afin d’acquérir une nouvelle monture d’indrik naissant, vous devrez participer aux quatre événements que proposera bientôt ESO (plus de détails ci-dessous) et rassembler quatre plumes magiques, disponibles une par une dans chaque événement.

Voici comment cela fonctionne :

    1. Pendant un événement en jeu, collectez des Tickets d’événement en participant aux activités quotidiennes.

      Vous pourrez gagner des Tickets d’événement grâce à une activité par jour.

    2. Rassemblez 10 Tickets et utilisez-les pour acheter la plume d’indrik spécifique à cet événement, auprès de la vendeuse appelée L’Imprésario.

      L’Imprésario se situe derrière un étal spécial à Daguefilante en Glénumbrie, au Guet de Davon aux Éboulis, et au Guet de Vulkhel en Auridia.

    3. Une fois que vous détiendrez les quatre plumes, utilisez-les pour invoquer votre monture indrik naissant !


Quelle majesté !

Chaque fois qu’un nouvel événement en jeu commencera, vous pourrez acheter la nouvelle plume d’indrik ET toutes les plumes précédentes. Rien ne vous empêchera de terminer la collection si vous n’avez pas terminé un événement précédent, et vous pourrez toujours rattraper votre retard.

Événements d’ESO à venir

Bien sûr, afin d’acquérir des Tickets d’événement nécessaires pour acheter les plumes d’indrik, vous devrez savoir quels événements se préparent ! Voici les détails sur les quatre prochains événements en jeu, et la façon dont vous pourrez gagner les Tickets d’événement.

    Festival des Sorcières : 18 octobre – 1er novembre

      Pour gagner des Tickets d’événement pendant le Festival des Sorcières, vous devrez acquérir des Crânes à butin de Drémora. Vous recevrez un Ticket d’événement avec le premier Crâne à butin de Drémora que vous recevrez chaque jour (en plus des récompenses habituelles).

    Anniversaire de Clockwork City : 15 – 26 novembre

      Pour gagner des Tickets d’événement pendant l’anniversaire de Clockwork City, vous devrez accomplir les quêtes quotidiennes de ce Pack de jeu téléchargeable. Vous recevrez deux Tickets d’événement à la première quête journalière que vous accomplirez chaque jour (en plus des autres récompenses). Vous devez posséder ou avoir accès au Pack de jeu téléchargeable Clockwork City pour participer à cet événement.

    Anniversaire indomptable : 29 novembre – 5 décembre

      Pour gagner des Tickets d’événement pendant l’Anniversaire indomptable, vous devrez terminer un donjon (Normal ou Vétéran). Vous recevrez trois Tickets d’événement sur le boss final du premier donjon que vous terminerez, en plus des récompenses habituelles. Il n’est pas nécessaire d’être en groupe aléatoire d’outil de recherche de donjon pour gagner vos Tickets d’événement !

    Festival de la Nouvelle vie : 13 décembre – 2 janvier

      Pour gagner des Tickets d’événement pendant le Festival de la Nouvelle vie, vous devez accomplir les quêtes du Festival de la Nouvelle vie. Vous recevrez un Ticket d’événement la première fois que vous accomplirez une quête, chaque jour (en plus de la Boîte du Festival de la Nouvelle vie).


Gagnez une plume unique à chaque événement en jeu

Guettez les annonces officielles peu avant le début de chaque événement, vous y trouverez tous les détails nécessaires pour commencer du bon pied.

Remarquez que vous ne pouvez posséder que 12 Tickets d’événement à la fois, et que cette « monnaie » est commune à tout le compte, et impossible à échanger. Pensez donc à acheter vos plumes d’indrik avant de tenter d’en accumuler davantage. N’oubliez pas que la quantité de Tickets à gagner par jour dépend de l’événement (un, deux ou trois), et qu’il faut 10 Tickets en tout pour acheter une plume !

Bonne chasse !

Nous sommes ravis d’enfin annoncer cette nouvelle monture d’indrik naissant à la communauté ESO, et nous avons hâte de vous voir participer aux événements à venir du jeu. Mais ces bêtes mythiques ne sont pas au bout de leurs surprises, puisqu’à partir de l’année prochaine, vous pourrez les faire évoluer en d’autres créatures encore plus belles. Patience, vous aurez tous les détails début 2019 !

 
 


Lundi 8 octobre 2018
 
Dates de déploiement de Murkmire et quêtes prologue

Le Pack de jeu téléchargeable Murkmire arrive sur PC/Mac ce mois-ci, et sur PlayStation®4 et Xbox One début novembre ! Consultez notre article pour tout savoir sur les dates de déploiement de Murkmire et le lancement des quêtes prologue !

Nous sommes ravis d’annoncer que le Pack de jeu téléchargeable Murkmire sera déployé le 22 octobre pour PC/Mac et le 6 novembre pour PlayStation®4 et Xbox One. Cette nouvelle zone et son aventure seront disponibles gratuitement pour tous les adhérents à ESO Plus™ et disponibles à l’achat dans la Boutique à Couronnes en jeu. En outre, tous les joueurs d’ESO pourront acquérir le Pack de jeu téléchargeable Murkmire gratuitement comme Récompense quotidienne au mois de novembre. Pour cela, vous devrez vous connecter un total de 24 jours en novembre.

Prologue de Murkmire

Aujourd’hui, vous pourrez commencer le voyage qui vous mènera au cœur du marais noir avec les quêtes prologue de Murkmire. Pour commencer, acceptez la première quête soit dans la Boutique à Couronnes (gratuitement) soit grâce aux affiches des Conservateurs Cyrodiiliaques disposées dans les villes du Guet de Vulkhel, de Daguefilante ou du Guet de Davon. Ces nouvelles quêtes vous demanderont d’aider Concordia Mercius et les Conservateurs Cyrodiiliaques à récupérer des reliques argoniennes dérobées dans le marais noir. Au fil de votre progression, vous apprendrez certains dangers associés à une certaine relique, et découvrirez une partie de ce qui vous attend dans le Pack de jeu téléchargeable Murkmire.

Les aventures prologue de Murkmire proposent deux quêtes uniques et six nouvelles quêtes journalières qui vous permettront de rassembler des objets en prévision de votre périple vers Tourbevase.


Le familier Gelée du marais et le mémento Marqueur funéraire de Tourbevase

Une fois que vous aurez accompli les deux quêtes narratives, vous obtiendrez le mémento Marqueur funéraire de Tourbevase, relique capitale pour les Argoniens qui vivent au cœur du marais. Et lorsque vous aurez accompli l’une des six nouvelles quêtes journalières, vous recevrez une caisse de récompense qui peut contenir une sélection d’objets utiles sur le thème de Tourbevase, dont une chance de trouver l’un des sept fragments nécessaires pour créer l’adorable et visqueux familier, la Gelée du marais !

Soyez prêts à l’aventure

The Elder Scrolls Online: Murkmire sera déployé le 22 octobre sur PC/Mac et le 6 novembre sur PlayStation®4 et Xbox One, mais vous pouvez préparer votre périple dans la côte sud du marais noir dès maintenant grâce à ces quêtes. Le monde étrange et merveilleux des Saxhleel a besoin d’intrépides explorateurs comme vous. Bonne chance !

 
 


Vendredi 5 octobre 2018
 
Présentations de personnage - Jaxsik-Orrn

De tous les féroces guerriers Nagas de la tribu d'Aiguemortes, aucun n'est plus dangereux que Jaxsik-Orrn. Découvrez l'une des plus féroces protectrices de Tourbevase avec cette nouvelle Présentation de personnage !

Par Tsojei, guerrier reel-ka de la tribu d’Aiguemortes

Nous étions là, plantés jusqu’aux chevilles dans le sang et la boue. À ma gauche, Kuseem se noyait dans le voriplasme. C’était une belle mort, mais il n’avait pas pu lancer sa dernière malédiction-de-mort. Il n’émit qu’un gargouillis, comme un guar égorgé. Son visage, autrefois tendu et couvert de peintures de guerre rouge vif, coulait sur son crâne comme un torchon trempé. D’un seul morceau. Dissous dans une mare de sanie verte, sous mes yeux.

À ma droite, Tlek se battait comme un wamasu sans queue, poussé par la juste fureur des Nagas, décidé à tuer tous ceux qu’elle pourrait avant que l’épuisement et l’hémorragie ne sapent définitivement ses forces.

Des goules couvertes d’un liquide visqueux approchaient de toutes parts. Je brisais et tranchais, comme ma mère de racine, et sa mère de racine avant elle, l’avaient fait à leur époque. Mais mon arme, couverte de cette sanie corrosive, s’affaiblissait à chaque coup. De plus en plus faible comme Tlek. Comme moi.

Alors que je me préparais à charger une dernière fois avant de me réveiller entre les bras du Père de l’Effroi, j’entendis un sifflement et un rugissement derrière moi. C’était Jaxsik-Orrn. À cet instant, je sus que nous allions survivre.

Elle se lança à l’attaque des voriplasmes avec une telle rage et une telle force que, tout frère de couvée que nous étions, je sentis mon jabot se contracter de peur. Les marqueurs funéraires que les morts-pas-morts maniaient comme des gourdins se brisèrent sur son armure en une pluie de sang et d’échardes. Les voriplasmes lui frappaient les jambes et laissaient des plaies fumantes sur ses mollets et ses cuisses. Mais aucune blessure, quelle que soit son importance, ne ralentissait Jaxsik-Orrn.

En fin de compte, il ne resta de nos ennemis que des os brisés et des bulles de gelée qui se desséchait lentement. Malgré ses blessures, ma sœur rejoignit en boitant la dépouille de Kuseem, poignard en main. « Poursuis ton combat, frère de racine, » murmura-t-elle avant de trancher ce qui restait de sa tête.

« Plantez des marqueurs sur le reste, feula-t-elle. »

Tlek et moi nous mîmes au travail, et enfonçâmes le marqueur de Kuseem profondément dans sa poitrine, pour le clouer à la boue épaisse sous l’eau.

Ma sœur de couvée pencha la tête et pressa le poing contre sa poitrine.

— « La gloire dans la mort », souffla-t-elle.
— « La gloire dans la mort », répondîmes-nous.

À l’époque, Jaxsik-Orrn n’était qu’une chasseresse, comme nous. Mais là, couverts de sang, nous vîmes son véritable cœur. Le cœur d’un capitaine de guerre. Une héroïne. Et un jour, une légende.

 
 

 

 


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